11 June 2024

PELANCARAN HIGHLY IMMERSIVE PROGRAMME & THURSDAY IS ENGLISH DAY

 




SMK MUNSHI ABDULLAH, 10 JUN - Highly Immersive Programme (HIP) yang telah dilaksanakan di semua sekolah mulai tahun 2016. Ia merupakan program di bawah dasar MBMMBI (Mempertahankan Bahasa Melayu dan Memperkukuh Penguasaan Bahasa Inggeris) yang akan meningkatkan penguasaan murid dalam bahasa Inggeris melalui peningkatan pendedahan kepada bahasa tersebut dalam sekolah-sekolah.

HIP membolehkan persekitaran yang kaya dengan bahasa yang sangat mengasyikkan dibangunkan untuk murid-murid, untuk mereka secara sengaja dan berulang kali didedahkan kepada bahasa Inggeris melalui pelbagai aktiviti input linguistik berkualiti tinggi di dalam dan di luar bilik darjah. Ia merupakan penambahbaikan pekeliling KPM 1999 mengenai pelaksanaan aktiviti pengayaan Bahasa Inggeris di dalam dan di luar kelas untuk meningkatkan masa pendedahan murid kepada bahasa tersebut. Selain itu, objektif program ini juga adalah untuk menyemai tingkah laku positif terhadap pembelajaran dan penggunaan Bahasa Inggeris.

Objektif program ini adalah untuk 

1. Mewujudkan program luar kelas yang berkesan dan menarik untuk memudahkan pembelajaran Bahasa Inggeris.

2. Untuk meningkatkan persekitaran mendalam Bahasa Inggeris.

3. Untuk memberi tumpuan kepada mewujudkan persekitaran yang selesa untuk murid dan komuniti sekolah untuk menggunakan bahasa secara aktif.

4. Meningkatkan penggunaan Bahasa Inggeris dalam kalangan ibu bapa dan warga sekolah.

5. Untuk meningkatkan keyakinan dan penglibatan murid.


Buku Program











Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Web Hosting Bluehost